Francesc de Paula Rius i Taulet (1833-1889)

Francesc de Paula Rius i Taulet (Barcelona, 1833 – Olèrdola, 1889) Va ser alumne de l’Escola Pia de Sant Antoni .Va ser un polític i advocat català, monàrquic i liberal. Fou alcalde de Barcelona en quatre ocasions durant el període de restauració borbònica comprès entre 1858 i 1889. Fou l’impulsor de l’Exposició Universal de 1888 i de les reformes urbanístiques que se’n derivaren.
Fill d’una família de menestrals, estudià Dret a la Universitat de Barcelona. Des de 1858 fins a la Revolució de setembre de 1868, exercí com a advocat, i més tard fou elegit regidor i tinent d’alcalde. Va ser per primera vegada alcalde de Barcelona per designació d’Amadeu I el febrer 1872. Justament un any després abandonà el càrrec vista la proximitat del canvi social amb l’arribada de la república.
Com alcalde va promoure la urbanització la Gran Via de les Corts Catalanes, la plaça de Tetuan i la plaça Letamendi, l’enderrocament de la resta de la muralla de Mar, per obrir el passeig de Colom, cedí els terrenys per a la construcció del Palau de Justícia (1887-1908) i va construir el Cementiri del Sud-oest a Montjuïc. Va crear el Laboratori Municipal i l’Institut Municipal d’Higiene de Barcelona i va crear la Banda Municipal i la Galeria de Catalans Il•lustres, a més de l’Exposició Universal de 1888, que col•locà Barcelona al món. Tota aquesta empenta i capacitat emprenedora generava sovint tensions econòmiques fins al punt de, un cop acabada l’exposició, se’l va recordar per la frase “Haz lo que debas, aunque debas lo que hagas”.
La reina regent, Maria Cristina d’Àustria li atorgà el títol de marquès d’Olèrdola, per la seva gestió al front de la ciutat. Fins al 19 d’abril de 2009 tingué una plaça dedicada al barri barceloní de Gràcia, que va ser rebatejada, després d’un procés participatiu, com a Plaça de la Vila de Gràcia. Així mateix, una avinguda del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona porta el seu nom. Un retrat seu forma part de la Galeria de Catalans Il•lustres de l’Ajuntament de Barcelona.
El seu fill, Manuel Rius i Rius, també va ser alcalde de Barcelona (del 1916 al 1917).