El bàsquet a Sant Antoni

Molt abans de treballar en aquesta escola ja havia sentit a parlar que el bàsquet s’havia introduït a Espanya gràcies al pare Eusebio Millan en las “Escuelas Pias de San Antón de Barcelona”.

Com a aficionat al bàsquet, recordo de petit haver estat fullejant un diari que repassava la història del bàsquet a Espanya i hi havia un parell de fotografies:

Basquet partits (1922)

Recordo ben bé haver-me preguntat què hi feia un capellà ensenyant a jugar a bàsquet!

1922 revista Ave Maria

Anys més tard, durant la meva etapa com a  jugador de l’Olesa en la categoria Sots-23, ens va tocar jugar unes fases del Campionat de Catalunya contra l’EPSA. Recordo clarament les columnes de l’entrada de l’escola i el pati amb les línies de la pista que no anaven paral·leles amb la paret… ja que vam jugar al pati del carrer de la Cera. No ens vam trobar còmodes en cap moment i l’EPSA ens va guanyar d’uns 20 punts! A la tornada només vam poder guanyar d’uns 15 punts i per tant vam perdre l’eliminatòria…

Com a jugador i aficionat al bàsquet és si més no una feliç coincidència que l’esport que un s’estima hagi estat introduït a la nostra escola.

Però tot i que la majoria d’aficionats al bàsquet saben que aquest es va introduir a Espanya a Sant Antoni, pocs alumnes de l’escola, pel que jo he pogut copsar, ho saben. Per tant aprofitem l’avinentesa de la celebració dels 200 anys per fer-ne difusió.

Quan em disposava a documentar-me per fer aquest escrit, la meva sorpresa i petita decepció va ser que noves investigacions apunten que el bàsquet es va practicar per primer cop a l’Escola Vallparadís de Terrassa on va arribar de la mà del pedagog Eladi Homs, que l’havia conegut durant una estada becada als Estats Units¹

Sigui com sigui però, el pare Millan va impulsar el bàsquet permetent que aquest s’estengués i oficialitzés. Per tant el pare Millan va ser la figura decisiva que va implantar el bàsquet a Espanya, però no va ser el que el va portar per primera vegada.

El pare Millan va néixer el 16 de desembre de 1886 a Quiñonería, província de Sòria, però la seva vocació eclesiàstica el va portar a arrelar-se plenament a Catalunya.

El sacerdot escolapi Eusebi Millan va tornar de Cuba meravellat de les excel·lències de l’esport genuïnament americà anomenat “basket-ball” i va voler imposar-lo com a assignatura obligatòria entre els seus nous alumnes barcelonins de les Escoles Pies de Sant Anton. En el  pati va instal·lar dues rudimentàries cistelles que li van permetre desenvolupar un torneig entre aules amb la participació de diversos equips. Uns hi van participar de manera voluntària, altres coaccionats pel pare Millan amb l’amenaça de deixar-los sense jugar a futbol a les hores del pati si es resistien a practicar el nou esport, fins al punt  que ambdues pràctiques es van alternar durant els dies lectius. Es diu fins i tot que el pare Millan amagava les pilotes de futbol que hi havia a l’escola.

primera cistella de basquet 1922_3A la part inferior dreta, detall de la cistella de bàsquet.

El segon fet destacable és que un grup d’exalumnes de l’escola va fundar, el 1922,el “Laietà B.B.C.”, entitat que passarà a la història com la degana dels clubs espanyols.  El primer partit es va disputar entre el Laietà i el C.D.Europa el 8 de desembre de 1922:

Els diaris parlen del 50è aniversari del primer partit de bàsquet

Basquet primers equips (1922)Primers equips de bàsquet. Escola Pia Sant Antoni 1921

1986 placa homenatge Eusebio Millan

1986. Placa d’homenatge a P. Eusebio Millan.

samarreta basquet anys 60

Samarreta bàsquet anys 60

Documents equip bàsquet juvenil Sant Antoni (anys 60) [PDF]

documents basquet anys 60

Serveixi aquest petit escrit com a homenatge a l’escolapi que va impulsar el bàsquet a Catalunya.

Josep Rubió

______________________________________________________________________

1 Jimenez, Carlos. Solobasket.com. Historia del Baloncesto en España: Padre Millán lo instauró pero ¿Quién lo trajo?