Josep Sunyol iGarriga (1898-1936)

josep sunyol

Josep Sunyol Garriga

Josep Sunyol i Garriga (Barcelona,21 de juliol de 1898-serra de Guadarrama,Castella 6 d’agost de 1936) .Va ser alumne de l’Escola Pia de Sant Antoni, i es va interessar de ben jove pels esports i la política arribant a ser President de la Federació Catalana de Futbol i del FC Barcelona i President del RACC.

Va ser un destacat polític d’Esquerra Republicana de Catalunya, simpatitzant amb diferents col•lectius que defensaven la identitat de tots els catalans. El 28 de juny de 1931 es presentà a les eleccions al Congrés dels Diputats. Esquerra Republicana de Catalunya surt guanyadora i Josep Sunyol es escollit diputat. Repeteix l’any 1933 i també l’any 1936.

Impulsor de la premsa republicana de masses, va fundar el 1930 el diari La Rambla, una publicació que pretenia lligar els conceptes d’esport i ciutadania per a millorar la societat del seu temps. En moltes ocasions va oferir part de la seva fortuna a col•lectius que defensaven els drets socials i a partits polítics que compartissin una ideologia liberal com la seva.

Durant la seva faceta periodística a La Rambla, Sunyol intentava fer pedagogia catalanista a través de la crònica esportiva. Va ser una publicació molt polèmica fet que en alguns casos va provocar una suspensió temporal per ordre del Govern Espanyol. En el darrer article que publicà en la seva vida, el juliol de 1936, reafirmava la seva fe en els principis de llibertat i de democràcia social.

Es desconeix on es trobava el dia de l’Alzamiento Nacional (18 de juliol), però es creu que creuà accidentalment el front dins d’un automòbil durant el 6 d’agost de 1936. Sunyol, juntament amb un periodista de «La Rambla», el xofer i un tinent republicà foren detinguts per tropes franquistes a la serra de Guadarrama. Moments més tard, tots quatre, van ser afusellats sense judici previ.