Josep Erasme de Janer i Gironella (1833-1911)

Erasme de Janer i Gironella va néixer a Barcelona el 1833 i va morir el 1911. Fou l’hereu d’un industrial de teixits i hisendat barceloní fill de Josep Erasme de Janer i Gònima, que va ser Alcalde de Barcelona l’any 1846, a més d ser un dels més destacats fabricants de teixits del seu temps. Tenia la seva gran empresa al carrer de la Riera Alta del Raval, coneguda com la “Casa de l’Erasme”. Entre els molts càrrecs que va ostentar un d’ells era el de president de la Comissió de Fàbriques i el Cos de Fàbriques de Teixits i Filats de Cotó (1822)

Fou un dels prohoms i grans contribuents de la Barcelona de mitjans del segle XIX. Va ser alcalde de Barcelona (Gener 1846 – Agost 1846) i diputat provincial moderat. També participà en la junta de govern de la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Barcelona.
Va ser un dels fundadors de l’Institut Agrícola Català de Sant Isidre i de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, així com director del Teatre Principal a Barcelona.
El seu fill Josep Erasme de Janer i Gironella , és alumne de l’Escola Pia de Sant Antoni durant els primers anys, justament quan el Rei Ferran VII realitza la visita a la nostra escola i es hostatjat en a la Casa-Palau on vivia la família Janer al Carrer del Carme . L’Hereu de Cal Janer a més d’heretar la indústria familiar es va dedicar a la política ; hi ha estudis que demostren que fou un activista carlí (va esdevenir cap de Comunió Tradicionalista de Catalunya, partit polític carlista) i que va dedicar part de la seva fortuna a aquesta causa, fet que va provocar que patís nombroses persecucions.

Al barri del Raval de Barcelona hi ha un carrer i un equipament municipal recorden el nom d’aquests destacats barcelonins.