Francesc de Paula Rius i Taulet (1833-1889)

francesc de paula rius i taulet

Francesc de Paula Rius i Taulet va néixer l’any 1833 a Barcelona. Va estudiar la l’Escola Pia de Sant Antoni. Fou ser un polític i advocat català, monàrquic i liberal. Així mateix va ser alcalde de Barcelona en quatre ocasions, durant el període de la Restauració.

Fill d’una família de músics, va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona. Des de 1858 fins a 1868 va exercir d’advocat, i més tard va ser escollit regidor i tinent d’alcalde i posteriorment designat, per Amadeu I de Savoia, alcalde. Un any després va abandonar el càrrec vista la proximitat de l’arribada de la 1a República.

Amb la Restauració borbònica, va ser nomenat alcalde de nou per la reina regent Maria Cristina d’Habsburg, que a més a més li va concedir el títol de Marquès d’Olèrdola, ocupant el càrrec de gener a desembre de 1784. De març de 1876 a juny de 1881 va ser diputat a les Corts per la província de Barcelona en dues ocasions, representant el Partit Liberal.

Va ser nomenat de nou i per tercera vegada alcalde de Barcelona el 1881, càrrec que va ocupar fins al febrer 1884. Finalment, torna a ser alcalde de Barcelona des del desembre de 1885 fins al 1889.

Entre les seves accions com a alcalde destaca ser el promotor de l’Exposició Universal de 1888 i de nombroses reformes urbanístiques que van derivar d’aquest esdeveniment entre les quals destaquen:

-La urbanització del Parc de la Ciutadella.
-La finalització de la urbanització del front marítim de Barcelona.
-La construcció del Palau de les Belles Arts, avui dia delegació de Correus.
-La construcció del Monument a Colom.
-La urbanització de la zona del Born.
-La inauguració del Mercat del Born.
-La inauguració de ‘Las Golondrines’, embarcacions de recreació que donaven un passeig marítim als visitants.
-La dotació d’electricitat als primers carrers de Barcelona (Les Rambles, Passeig de Colom i Plaça Sant Jaume).
-La cessió dels terrenys per a la construcció del Palau de la Justícia.
-La construcció del cementiri del Sud-oest a Montjuïc
-La creació del Laboratori Municipal.
-La creació de l’Institut Municipal d’Higiene.
-La creació de la Banda Municipal.
-La creació de la Galeria de Catalans Il·lustres.
A més a més, també va promoure la urbanització de la Gran Via de les Corts Catalanes, de la Plaça de Tetuan i de la Plaça de Letamendi, i l’enderrocament de la resta de la muralla de Mar per obrir el Passeig de Colom.

Va morir a Olèrdola l’any 1889 a l’edat de 57 anys, pocs mesos després de que finalitzés l’Exposició Universal.