L’Escola Pia de Catalunya rep la Medalla d’Or de l’Ajuntament de Barcelona

Entrega Medalla d'Or Ajuntament de Barcelona 16-2-2016

Entrega Medalla d’Or Ajuntament de Barcelona 16-2-2016

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va lliurar aquest dimarts la Medalla d’Or al Mèrit Cívic a l’Escola Pia de Catalunya. La va rebre el Vicari Provincial, Josep Maria Canet, en un acte on van assistir l’exconsellera d’Ensenyament, Irene Rigau, els representants dels grups municipals i el comissionat d’Educació i Universitats del consistori, Miquel Àngel Essomba, entre d’altres.

La periodista Gemma Nierga va conduir un acte on el president d’Abertis, Salvador Alemany, i el catedràtic de Ciència Política Joan Subirats (ambdós exalumnes de Sant Antoni) van fer una glossa conjunta. L’alcaldessa va explicar que “l’educació és un pilar clau per fer ciutat i construir democràcia. Ens calen més escoles arrelades al territori, més centres que sàpiguen combinar el seu projecte educatiu amb un projecte de barri i de ciutat; que vinculin l’educació en valors amb l’esperit crític, que fomentin la coeducació i el respecte a la diferència. Aquesta medalla vol reconèixer una iniciativa pedagògica que ha sabut incorporar tots aquests valors en el seu projecte pedagògic”, del qual Colau ha destacat especialment la “gestió de la diversitat” i l’oportunitat d’accés per a “una àmplia barreja d’orígens i classes socials”.

De la seva banda el director de l’Escola Pia Sant Antoni, Ramon Beringues, va tenir un record per l’exprovincial Jaume Pallarolas, que juntament amb Carles Mascaró va consolidar una manera d’educar “que és acompanyar l’infant veient créixer les seves potencialitats per tal que esdevingui un ciutadà crític i solidari, sensible i obert als problemes del món del que forma part”. Beringues va agrair el guardó en nom dels “milers de persones al llarg de la nostra història escolàpia que van viure i continuen vivint la seva vocació i professió com una crida al servei dels més petits i necessitats. Milers d’homes i dones, educadors i educadores, són els actuals escolapis i escolàpies que continuen desenvolupant la seva tasca al servei de la ciutat i del país”.

L’acte va finalitzar amb la interpretació de la cançó “Per a la meva mestra” de Joan Manuel Serrat. Precisament la professora de l’Escola Pia Sant Antoni Conxita Plasencia, que la va inspirar, hi va assistir.

La relació de l’Escola Pia amb la ciutat de Barcelona ve de lluny. La tradició situa l’any 1592 el nostre fundador, Josep de Calassanç, amb 35 anys d’edat, al port de Barcelona embarcant-se cap a Roma; i poc s’imaginava que s’embarcava a un projecte que canviaria la seva vida i la de molts infants i joves. L’Escola Pia Sant Antoni, el primer col·legi popular de la ciutat, es va fundar fa ara 200 anys. Actualment, l’Escola Pia de Catalunya té 20 escoles a tot Catalunya amb uns 20.000 alumnes. També fa una notable acció social, amb les fundacions Servei Solidari i FES, a més d’educació en el lleure o desenvolupant projectes amb grups, esplais, parròquies i comunitats de tot el país.